Friday, June 09, 2006

Låt inte vampyrsplatterböcker komma in

Nu har jag varit ledig en vecka. Det började bra, sen gick det sakta utför. Nu närmar jag mig dödläge. Fredagkväll, folktom stad. Några grillar härutanför. De sjunger för nån som fyller år. Och några småkillar spelar fotboll och fåglarna kvittrar. Så det är visst bara jag. Höll på att somna i sängen över vampyrromanen som blivit så hyllad. Bara för att nån har lyckats skriva om vampyrer i förortssverige på 80-talet utan att det blir totalt fiaskodåligt, så betyder det inte att det är bra. Jag suckar över mitt öde. För banal för att uppskatta tunga romaner, för litterär för att stå ut med illa skrivna. Därför sover jag för mycket. (Vi har alla våra kors att bära.) Att göra litteratur av det till synes banala, det är stort. Bespara mig från vampyrsplatterböcker.

2 Comments:

Blogger joelh said...

shit love, du börjar hitta Tonen!
och jag ska försöka att blogga om nåt annat än VM...

2:27 AM  
Blogger Filip said...

meeen!
Vi har precis köpt vampyrboken (hans första) för att ha med på Kroatienresan... och så sågar du den...
Men jag är inte en sån litterär snobb som du :-), så jag borde kunna ta det. Det blir värre för Johanna...

11:42 PM  

Post a Comment

<< Home