Sunday, April 02, 2006

Ouff

Ouff är ett av de bästa uttrycken som finns. Det säger allt och ingenting. Idag säger jag det om och om igen. Det var det första jag kände när jag vaknade: ouff. Få känslor är så träffsäkra som den allra första känslan man förnimmer om morgonen. Alltså det alldeleles första yrvakna ögonblicket, innan försvaren riktigt hunnit sätta in. Då är det pur, oförställd glädje eller rå och obarmhärtig olust. Eller nånting på skalan däremellan.

Sen kan man ägna hela dan åt att analysera vad den där känslan beror på.

En huvudorsak till varför jag tänker att det trots allt vore bra att börja jobba, är att jag då skulle få nåden att analysera andra saker. Nu har jag nämligen varit vaken i ca fem timmar och fortfarande inte riktigt kommit fram till något. Min provisoriska analys är:

- Kära vännerna flyttar om en vecka och det suger mer än något gjort på länge.
- Jag är socionom om två månader och därmed är studentlivet officiellt över.
- Jag ska söka ett jobb på F-kassan, glädjer mig åt att jag nog har chans att få det och sörjer
samtidigt över att livet inte är mer än så.

På nåt sätt tror jag att de här tre punkterna sammanfattar hela framtidsångesten, även om de kan verka ganska överkomliga i sig. Men faktum kvarstår: studentlivet är snart slut, vänkretsen splittras för vinden, en fas av livet tar slut och en annan tar vid. Det är nåt nytt som står för dörren och jag vet inte riktigt om det är okej. (Vem är jag förresten att säga att det inte är okej?)

Minns att det kändes ungefär likadant när jag skulle ta studenten. Jag kände inte någon som helst glädje över att den ljusnande framtid var min. Det syns på fotona. Men det blev ju bra sen ändå. Bättre. Och nu?

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

så sorgligt.
och så blev sista kvällen ett sånt fiasko. förlåt!
Joel pratade om uppbrott idag (på gudtjänsten som du bangade) och det var knäckande. Det går upp för mig mer och mer nu att denna tid är slut snart. Alldeles för snart. Vet inte om jag pallar en avskedsfest, kanske blir alldeles för känslosam och storbölar när ni är här. Det går ju inte, såna känslor har vi inte visat för varann!
Men de säger ju att uppbrott för något gott med sig, även om man inte tror dem. Känner mig som den lame mannen som inte vill släpas på (upp till Uppsala). Men det kanske blir jätte bra. Kanske får jätte tuffa vänner som vi träffar i Engelska parken!

7:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det är sannerligen synd om dig och Johan... ALLA flyttar... INGEN är kvar i Lund...

Jodå, det är deppigt... Men tänk på alla teatrar vi ska gå på... och alla trevliga fikastunder på No... Herkules och &Café... Vi kommer ha en så späckad höst att du inte hinner jobba på F-kassan!

12:09 AM  
Blogger Lovisa said...

Ja tänk vad roligt vi ska ha, INGEN och jag! Du kan få hänga med oss också Filip. Han är lite speciell Ingen, det tar ett tag att lära känna honom. Men snart är vi tajtare än Turken och
Mr Ling(on).

11:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ingen, och det är värt att stryka under; Ingen är tajtare än Turken och Mr Ling(on)...

6:46 AM  
Blogger joelh said...

ja, förlåt för att vi såg två filmer på "sista-kvällen-hos-hamburgarna". det kändes att du inte tyckte om det. men det kändes trevligt och slappt, så jag kunde inte låta bli att gilla idén. men det var ju trevligt att se filmen hos oss, tyckte jag. jag skulle vilja ha ett dataklipp på när johan kommer ut ur fornminnet och säger "man kan ju bli lite lurad ibland, va". det skulle jag titta på varje gång jag kände mig lite nere, och så skulle jag skratta. jag skrattar bara jag tänker på det.

7:41 AM  
Blogger mattiasg said...

att vara färdig efter studenten är att ramla. bäst att bara glömma hur man slår i marken.
du kommer att flyga.

2:43 PM  

Post a Comment

<< Home